söndag 4 januari 2009

Motivationen och årets första rundor


Ja, detta är min motivation. Bilden alltså...
Året är 2006 och jag har precis sprungit Göteborgsvarvet på 2 timmar och 3 minuter. Jag vägde vid tillfället 82 kilo och hade tränat, i alla fall enligt mig själv, bra inför utmaningen. Mitt mål den gången var det samma som i år. Det vill säga att springa varvet under två timmar. Jag var självklart lite besviken då jag inte klarade det, men samtidigt kändes det bra då jag visste att jag hade tagit det alldeles för lugnt första milen och därför skulle klara av mitt mål 2007 istället. Detta skulle visa sig vara helt felaktigt. 2007 vägde jag 8 kilo mer och gick istället ut alldeles för hårt och gick i mål på 2 timmar och 10 minuter... 2008 valde jag att avstå från varvet.
Nu är det 2009 och jag väger 93 kilo. Jag skall återigen springa varvet. Mitt mål är fortfarande att ta mig runt på mindre än två timmar. Hittills går min träning enligt specifikationerna och jag spenderar ca 40 minuter ute i spåren varannan dag. Jag började denna träning den 16 december och har ändas missat vid ett tillfälle. Detta var på nyårsafton och berodde på att jag dagen före känt mig febrig och allmänt sjuk.

Årets två första rundor har annars präglats av extrem, i alla fall för oss göteborgare, kyla som gjort luftrören smått irriterade. I övrigt har kroppen känts pigg och jag börjar sakteliga närma mig det kilometertempo (5.30) som jag siktar på att hålla i 21 kilometer den 17 maj.

Förutom mitt mål att springa Göteborgsvarvet under 2 timmar 2009 har jag inspirerats av min fru att varannan dag (löpdagen) skriva om mina framsteg och motgångar i löparspåret.

Sagt och gjort...

/Spring väl

2 kommentarer:

  1. Jag vet att du kommer klara det! Bäst!

    SvaraRadera
  2. Kämpa på Calle! Du har verkligen rätt inställning!

    SvaraRadera